30 خرداد 1402 - 10:31

اهداف و پیام‌های حضور رهبران مقاومت در تهران

سفر رهبران جهاد اسلامی و حماس به تهران که با هدف همگرایی بیشتر محور مقاومت در منطقه انجام می‌شود، گروههای فلسطینی در کرانه باختری و غزه را تقویت کرده و رژیم صهیونیستی را بیش از پیش در وحشت فرو خواهد برد.
کد خبر : 14466

پایگاه رهنما:

در شرایطی که اراضی فلسطین اشغالی بویژه در کرانه باختری به شدت ملتهب و شاهد درگیری‌های مداوم میان مبارزان فلسطینی و نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست می‌باشد، رهبران گرو‌های مقاومت فلسطینی در تهران جمع آمنده‌اند تا نشان دهند برای هر سناریویی آماده هستند و اتحاد راهبردی و شبکه‌ای خود را بار دیگر به رخ دشمن بکشانند.

در همین رابطه رهبران حماس پس از سفر به عربستان سعودی و مصر، این بار راهی تهران شده‌اند تا پیرامون آخرین تحولات سیاسی و میدانی مربوط به فلسطین با مقامات ایرانی تبادل و گفتگو کنند. هیئت حماس به ریاست اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی این جنبش روز دوشنبه وارد تهران شد و در این سفر «صالح العاروری»، «خلیل الحیه»، «نزار عوض الله» و «محمد نصر» اعضای هیات حماس، هنیه را همراهی می‌کنند. رسانه‌های فلسطینی به جزئیات سفر هیات حماس به ایران اشاره‌ای نکردند، و تنها به بیان این نکته بسنده شده که این هیئت قرار است با مقامات جمهوری اسلامی دیدار و درباره چندین موضوع سیاسی و میدانی مرتبط با موضوع فلسطین گفتگو کند.

سفر هیئت حماس درحالی است که زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی و هیئت همراه او هم در تهران به سر می‌برند. همزمانی سفر رهبران این دو گروه به کشورهای مختلف در ماه‌های اخیر، نشان می‌دهد که نوعی همکاری بین فلسطینی‌ها در برابر دشمن صهیونیستی به وجود آمده است و همانگونه که رهبران حماس هم در ماجرای درگیری اخیر جهاد اسلامی و ارتش صهیونیستی گفتند که حملات موشکی علیه سرزمین‌های اشغالی با تصمیم اتاق عملیات مشترک مقاومت انجام شد.

روز دوشنبه اعضای ارشد جهاد اسلامی با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایارن دیدار و گفتگو کردند. رئیسی در این دیدار گفت:«روزگاری امید بخشی از فلسطینیان برای رهایی از ظلم و اشغال رژیم صهیونیستی به میزهای مذاکره بود، اما امروز همه، حتی طرفداران مذاکره چشم امید به مجاهدان و نیروهای مقاومت بسته‌اند و این تحقق وعده الهی است که نظم خلقت با ظلم و باطل سازگار نیست. امروز مجاهدان فلسطینی ابتکار عمل را در دست دارند و این پیروزی بزرگ هدیه الهی است که به پاس صبوری در برابر مشکلات و ایستادگی در برابر ظلم و زورگویی رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم نصیب ملت سرافراز فلسطین شده است».

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز ملت فلسطین متحدتر از هر زمان دیگری است و در مقابل جامعه صهیونیستی متشتت‌تر و متفرق‌تر از هر زمان دیگری بوده و نشانه‌های زوال آن آشکار شده است، اظهار داشت:«امروز دل‌های مردم دنیا از ملت‌های منطقه تا مردم کشورهای آمریکای لاتین، متوجه شماست و این لطف خداوند و برکت خون شهیدان جریان مقاومت و از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی است که از عالم جهل‌زدایی می‌کند. پیروزی نهایی بسیار نزدیک و متعلق به ملت سربلند فلسطین است».

زیاد نخاله نیز در این دیدار با بیان اینکه ملت فلسطین قدردان حمایت‌های مستمر جمهوری اسلامی هستند، تصریح کرد:«امروز جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم و تعیین‌کننده در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی است و سفر اخیر جنابعالی به منطقه آمریکای لاتین نشان داد که توانسته‌اید تحریم‌های آمریکا را به طور کامل به شکست بکشانید و ما نیز به این پیروزی‌ها افتخار می‌کنیم».

هر چند هنوز دیداری بین مقامات ارشد حماس و مقامات ایرانی انجام نشده است اما پیش از این، زاهر جبارین، عضو دفتر سیاسی حماس اخیرا گفته بود که این جنبش برای رابطه با ایران از یک تصمیم راهبردی یکپارچه و ثابت برخوردار است. حازم قاسم، سخنگوی حماس هم در واکنش به تهدیدات مقامات تل‌آویو علیه ایران گفته بود:«تهدیدهای سران رژیم صهیونیستی برای حمله به کشورهای منطقه بار دیگر تأیید این مدعا است که دشمن صهیونیستی تهدیدی برای کل منطقه و خطری واقعی برای ملت ما است».

 

کابوس صهیونیستها از تسلیح کرانه باختری

در شرایط کنونی که تنش بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت در کرانه باختری و غزه تشدید شده است، سفر رهبران فلسطین به ایران از زوایای مختلفی قابل بررسی است. این مسئله بر همگان آشکار است که جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته بزرگترین حامی ملت فلسطین بوده و به طرق مختلف از گروه‌های مقاومت در برابر اشغالگران حمایت کرده است و خود رهبران مقاومت هم بارها اذعان کرده‌اند که ایران و به ویژه شهید سردار قاسم سلیمانی، تسلیح جبهه مقاومت فلسطین را کلید زد.  

ناگفته نماند که در هفته‌های اخیر نتانیاهو سطح تنشها با ایران را افزایش داده و مثل همیشه از حمله به تاسیسات هسته‌ای دم می‌زند. لذا، سفر هیئت حماس و جهاد اسلامی به تهران، نوعی هشدار به دشمن صهیونیستی است که تهران گزینه‌های زیادی برای ضربه زدن به منافع این رژیم دارد.

سفر سران مقاومت فلسطین به تهران، در زمانی انجام می‌شود که کرانه باختری در نقطه جوش قرار دارد و هر آن احتمال شروع جنگ جدید بین فلسطینی‌ها و اسرائیل محتمل است و همانگونه که رسانه‌های عبری زبان گفته‌اند، ارتش و نیروهای امنیتی صهیونیستی خود را برای عملیات گسترده علیه کرانه باختری آماده می‌کنند تا به خیال خودشان گروه‌های مقاومت را نابود کنند. در واکنش به این تحرکات، گروه «عرین الاسود» هم به مبارزان فلسطینی دستور آماده باش صادر کرده و هشدار داده که پاسخ قاطعی به اشغالگران خواهد داد.

در چنین شرایط پرتنشی، حضور گروه‌های فلسطینی در تهران به این معناست که جمهوری اسلامی قصد دارد تا گروه@های مقاومت را بایکدیگر هماهنگ کرده تا در برابر دشمن اشغالگر منسجم عمل کنند، چرا که اتحاد بین فلسطینی‌ها، رژیم صهیونیستی را در حالت تدافعی قرار خواهد داد و از اجرای هر گونه عملیاتی علیه فلسطینیان باز خواهد داشت.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره اهداف سفر رهبران مقاومت فلسطین به تهران معتقد است :«سفر رهبران جهاد اسلامی و حماس نشان می‌دهد که شرایط در سرزمینهای اشغالی به دلیل حملات وحشیانه ارتش صهیونیستی در کرانه باختری و غزه، کاملا بحرانی است و این مسئله سبب شده تا مبارزان فلسطین برای رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی به تهران سفر کنند. در جریان دیدار مقامات دو طرف، مقامات ارشد جمهوری اسلای بر ضرورت حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل تاکید کرده‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به تحولاتی که در منطقه رخ داده و همگرایی بین ایران و عربستان سعودی شکل گرفته است، فضا برای شکل‌گیری یک مجموعه مقاومت در برابر تل‌آویو کاملا محیا شده است و رهبران گروههای فلسطینی درصدد گفتگو با برخی شخصیت‌های کشورهای منطقه هستند. لذا، احتمال دارد اقدامات مناسبی در آینده برای جلوگیری از تهاجمات ارتش صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها شکل خواهد گرفت».  

هانی زاده درباره تاثیر این گفتگو برای تسلیح کرانه باختری هم تاکید کرد:«تسلیح کرانه باختری یک اقدام راهبردی است و این منطقه پیش از این خارج از مسیر مبارزاتی بوده و فقط غزه بار مقابله با اشغالگران را بر دوش داشت اما الآن باتوجه به آمادگی روانی و جسمی مردم کرانه باختری برای مقابله با رژیم صهیونیستی، به نظر می‌رسد که جبهه گسترده‌ای از کرانه باختری تا غزه و برای تقابل جدی با دشمن تشکیل شده است. در حال حاضر ساکنان کرانه باختری همسو با غزه در برابر اسرائیل ایستاده‌اند و تسلیح مبارزان این منطقه می‌تواند اقدامی استراتژیک برای کاهش  حملات ارتش صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی تلقی شود».    

گروه‌های مقاومت در کرانه باختری که از پشتیبانی غزه نیز برخوردارند، این روزها به کابوس مرگباری برای مقامات تل‌آویو تبدیل شده‌اند. تسلیح کرانه باختری برای اولین بار از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری مطرح شد و تجربه یک سال اخیر و حجم گسترده عملیات شهادت طلبانه مبارزان فلسطینی علیه شهرک نشینان که به کشته شدن بیش از 50 صهیونیست منجر شد، مقامات تل‌آویو را نسبت به تکرار تجربه ناتوانی در تداوم اشغال جنوب لبنان به شدت نگران کرده است. به همین خاطر، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که دشمن درجه یک فلسطینی‌ها است، در ماه‌های اخیر با اقدامات تحریک‌آمیز خود از جمله «تعرض به صحن‌های مسجدالاقصی و برگزاری راهپیمایی پرچم» تلاش کرده تا فلسطینی‌ها را تحریک کرده و زمینه را برای اجرای عملیات گسترده برای کشتار ساکنان کرانه باختری فراهم کند.

صهیونیستها از تسلیج کرانه باختری هراس دارند و تلاش می‌کنند تا مانع قدرت گیری گروههای مقاومت در این منطقه شوند اما تاکنون موفقیتی کسب نکرده‌اند. حتی رسانه‌های صهیونیستی اخیر هشدار داده‌اند که کرانه باختری به غزه دوم تبدیل شده و در صورت درگیری‌ها در آینده، شرایط برای سرزمینهای اشغالی سخت خواهد شد. مقامات تل‌آویو اعتراف کرده‌اند که در صورت درگیری، از دو جبهه مورد هدف قرار خواهند گرفت و توان جنگیدن در چند جبهه را هم ندارند و لذا ابتکارعمل را در برابر گروه‌های فلسطینی از دست داده‌اند.

مقامات تل‌آویو از همگرایی بین گروه‌های فلسطینی با ایران و دیگر اضلاع مقاومت در منطقه هراس دارند و بارها نسبت به این مسئله اعتراف کرده‌اند. نتانیاهو اخیرا ادعا کرد که 90 درصد چالشهای امنیتی اسرائیل از سوی ایران است و بدون تردید حضور فلسطینی‌ها در تهران، صهیونیستها را بیش از پیش نگران خواهد کرد.

از بعدی دیگر، سفر رهبران حماس به تهران درحالی است که ایران و عربستان در ماه‌های اخیر تنش زدایی کرده و روابط سیاسی را دوباره ازسرگرفته‌اند و متعاقب آن سعودیها هم پس از نزدیک به دو دهه روابط خود را با حماس بهبود دادند و اسماعیل هنیه دو ماه پیش در راس هیئتی به عربستان سفر و با مقامات این کشور دیدار کرد. به نظر می‌رسد، ایران و عربستان هم برای تقویت گروه‌های فلسطینی در برای اسرائیل تفاهماتی را انجام داده‌اند، چرا که ورود هیئت فلسطینی حماس و جهاد اسلامی به تهران همزمان با سفر «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران انجام شده است.

در دیدار وزیر خارجه سعودی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم مسئله حمایت از فلسطین به عنوان نقطه مشترک جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت. لازم به ذکر است که پس از توافق ایران و عربستان، ریاض چند تن از بازداشت‌شدگان حماس از جمله محمد الخضری، یکی از اعضای برجسته این جنبش را آزاد کرد و بیانگر این است که سعودیها هم رویه سابق خود را در برابر گروه‌های مقاومت فلسطینی تغییر داده‌اند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات